Αξιολόγησης απλοποίηση

Ο κ. Ρέππας έχει ανακοινώσει μετά βαϊων και κλάδων ότι, στα πλαίσια εφαρμογής σχετικής υποχρέωσης από το Μνημόνιο ΙΙ, θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των Δημοσίων Υπαλλήλων (“Δ.Υ.”)

Μάλιστα, το έχει αναφέρει τόσες πολλές φορές που μάλλον δεν θα το κάνει. Εν πάσει περιπτώσει, προς τούτο το σκοπό οι υπηρεσίες του Υπουργείου του ετοίμασαν σχετικό μαθηματικό τύπο αξιολόγησης:

 

e0c9a86aaf2c1f04625efa0b2ca51f09-scaled500

Απλό, έτσι;

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα έχουν συνέπειες στην αμοιβή των Δ.Υ. ή ακόμα και στη διατήρηση ή όχι της εργασίας τους στο Δημόσιο. Ουδείς σόφρων διαφωνεί με την χρησιμότητα αξιολόγησης των Δ.Υ. Οι σκεπτικιστές όμως είναι πολλοί. Άλλοι αναρωτιώνται αν οι προϊστάμενοι είναι κατάλληλοι να αξιολογήσουν τους υφιστάμενούς τους ενώ μερικοί αμφιβάλλουν εντόνως για το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Μία απάντηση είναι ότι οποιαδήποτε αξιολόγηση, έστω και κουτσή, αποτελεί κολοσσιαία πρόοδο σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση. Κάθε αλλαγή θα έχει βρεφικές ασθένειες και συν τω χρόνω θα αποφέρει οφέλη. Αυτό όμως που συνεχίζει να ισχύει είναι ότι η προτεινόμενη μέθοδος αξιολόγησης σχεδιάσθηκε από Δ.Υ. για τους Δ.Υ. και έτσι ελλοχεύει ο κίνδυνος να δοξασθεί πάλι η αθάνατη (μέχρι τώρα) ελληνική γραφειοκρατία.

Ίσως, αντί να ανακαλύπτουμε ξανά τον τρόχο, έχει νόημα να ψάξουμε για έτοιμες, δοκιμασμένες λύσεις; Ας ανατρέξουμε στη δική μας εμπειρία ως πελάτες/καταναλωτές. Σε όλους μας έχει δοθεί η ευκαιρία μετά την κατανάλωση αγαθών ή υπηρεσιών να αξιολογήσουμε την εμπειρία μας μέσω ερωτηματολογίου και να βαθμολογήσουμε, μεταξύ άλλων, την εξυπηρέτηση των υπαλλήλων που μας προσέφεραν υπηρεσίες.

Τι μας εμποδίζει λοιπόν να αναθέσουμε την αξιολόγηση των Δ.Υ. στους πολίτες/χρήστες των υπηρεσιών του Δημοσίου; Δεν είναι αυτοί οι “πελάτες” του Δημοσίου; Δεν πληρώνουν με τους φόρους τους Δ.Υ.; Κάθε συναλλαγή με το Δημόσιο, λοιπόν, θα καταλήγει με βαθμολόγηση του/των Δ.Υ. που ενεπλάκησαν και της υπηρεσίας τους συνολικά. Το “φακελάκι” ή “γρηγορόσημο” θα αντικατασθεί με μία θετική αξιολόγηση.

Σκεφθείτε τα οφέλη μίας τέτοιας πρακτικής σε υπηρεσίες πρώτης γραμμής. Στα σχολεία, οι γονείς θα αξιολογούν τους δασκάλους/καθηγητές και το σχολείο γενικά. Στις υπηρεσίες υγείας οι ασθενείς θα βαθμολογούν την ποιότητα υπηρεσιών υγείας που λαμβάνουν. Στις εφορίες οι φορολογούμενοι θα αξιολογούν την ταχύτητα και ευκολία διεκπαιρέωσης των (δυσάρεστων) συναλλαγών τους, κ.ο.κ.

Οι συναλλαγές που θα βαθμολογούνται θα είναι μεγάλες σε αριθμό και έτσι θα αποτελούν αναπόφευκτα αντιπροσωπευτικό και αντικειμενικό παράγοντα προσδιορισμού της αξιολόγησης των Δ.Υ. Όσοι θυμούνται κάτι από την στατιστική, όταν ο αριθμός παρατηρήσεων είναι ιδιαίτερα μεγάλος, παρατηρούμε μία κανονική κατανομή (normal distribution) στη μορφή καμπάνας:

English: Normal distribution curve that illust...
English: Normal distribution curve that illustrates standard deviations (Photo credit: Wikipedia)

Normal distribution curve that illustrates standard deviations (Photo credit: Wikipedia)

 

 

 

 

Έχουμε μέσο όρο και τυπική απόκλιση. Και πάνω σε αυτήν την κατανομή μπορούμε να ασκήσουμε μισθολογική πολιτική και πολιτική προαγωγών/υποβαθμίσεων διότι η αξιολόγηση θα είναι σχετική και όχι μόνο απόλυτη. Η βαθμολόγηση ανά τμήμα, υπηρεσία, οργανισμό, υπουργείο, κλπ θα απλώνεται στην καμπύλη. Τότε θα μπορούμε να πούμε, π.χ., ότι οι Δ.Υ. που αξιολογούνται στο κάτω 5% θα απολύονται και αυτοί στο πάνω 5% θα προάγονται / λαμβάνουν μπόνους.

Αυτή η ιδέα, όπως και όλες έχουν τους περιορισμούς τους. Π.χ, μάλλον δεν μπορεί να εφαρμοσθεί σε περιπτώσεις ελεγκτικών μηχανισμών του Δημοσίου (μπορεί να μην σταματήσει τη διαφθορά αλλά σίγουρα θα αδικήσει τους αδιάφθορους ελεγκτές). Πώς επίσης θα αξιολογηθούν backoffice υπηρεσίες που δεν έρχονται σε επαφή με τους πολίτες; Πιθανώς να γίνεται εμμέσως ανάλογα με τη σχετική βελτίωση των front office υπηρεσιών.

Μέχρι τώρα η γραφειοκρατία του Κράτους υπηρετεί την ίδια, και όχι τους πολίτες. Ευκαιρία να αλλάξει αυτό, δίνοντας τη δύναμη της αξιολόγησης σε αυτούς που τη χρηματοδοτούν.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s