Όταν δεν είναι προφανές τι είναι νόμος …

Σε άρθρο του στο Protagon.gr, ο κ. Απόστολος Διαμαντής, πανεπιστημιακός και συγγραφέας, υπερασπιζόμενος των ενεργειών του κ. Μπαμπινιώτη, αναρωτήθηκε, “Τι είναι νόμος;” Σας καλώ να διαβάσετε όλο το άρθρο αλλά το ακόλουθο απόσπασμα μου σήκωσε τις τρίχες:

…κάθε μεταρρύθμιση που προτείνεται, σε οποιοδήποτε τομέα, θα πρέπει πρωτίστως να εναρμονίζεται με τις ιδιαίτερες συνθήκες και τις πεποιθήσεις του λαού και να είναι προϊόν μιας συμφωνίας μεταξύ του λαού και των εκπροσώπων του. Οι πρυτάνεις λοιπόν διεφώνησαν με τον νόμο και  αρνήθηκαν να υπογράψουν τη διαπιστωτική πράξη εφαρμογής του, εφόσον καταργεί τις ακαδηµαϊκές ελευθερίες και καταλύει την πλήρη αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ. Κορυφαίοι συνταγµατολόγοι  γνωµοδότησαν ότι η διαπιστωτική πράξη εφαρμογής του νόμου είναι πρόδηλα αντισυνταγµατική, οι καθηγητές σχεδόν στο σύνολό τους τον απέρριψαν, το ίδιο και οι φοιτητές.

Επομένως;
Απομένει η Βουλή, που ψήφισε με μεγάλη πλειοψηφία. Αλλά οι νόμοι του κοινοβουλίου δεν είναι σουλτανικά φιρμάνια. Έχουν ως προϋπόθεση την κοινωνική νομιμοποίηση. Την απόλυτη εξουσία στις δημοκρατίες- μετά την Γαλλική και την Αμερικανική επανάσταση- δεν την έχουν οι κυβερνήσεις, τα κόμματα και τα κοινοβούλια, αλλά ο λαός. Η εκτελεστική και η νομοθετική εξουσία υπάρχουν μόνον εφόσον έχουν την λαϊκή έγκριση .

Εάν ένα κοινοβούλιο ψηφίσει νόμο, με τον οποίο ο λαός δεν συμφωνεί, τότε αυτός ο νόμος δεν πρέπει να εφαρμοστεί. Αυτό λέει ρητά  ακόμη και η διακήρυξη της αμερικανικής ανεξαρτησίας από τον 18ο αιώνα, αλλά και η σύγχρονη πολιτική φιλοσοφία, η οποία με επικεφαλής τον κορυφαίο σήμερα αμερικανό φιλόσοφο Τζων Ρώλς, θέτει το ζήτημα της αναγκαιότητας του δίκαιου χαρακτήρα ενός νόμου, πέραν των τυπικών προϋποθέσεων έκδοσής του από το κοινοβούλιο. Δεν φτάνει να είναι νόμος. Πρέπει να είναι και δίκαιος. Είναι νόμος επειδή είναι δίκαιος και δεν είναι δίκαιος επειδή απλώς είναι νόμος.

Τι λέει ο κ. Διαμαντής λοιπόν;

Πρώτα ότι οι βουλευτές πρέπει να συμφωνούν με τον λαό οποιαδήποτε μεταρρύθμιση. Στις κοινοβουλευτικές δημοκρατίες έχουμε σε τακτά διαστήματα κάτι που ονομάζουμε εκλογές. Οι πολίτες δεν εκλέγουν κυβέρνηση ή αρχηγό κόμματος αλλά αντιπροσώπους. Και αν διαφωνούν με την ψήφο τους σε κάποιο θέμα, είτε θα τους πιέσουν για να τροποποιήσουν το νόμο ή δεν θα τους ψηφίσουν στις επόμενες εκλογές. Αλλιώς, πάμε στην άμεση δημοκρατία – πόσο πρακτικό είναι αυτό;

Δεύτερο, οι πρυτάνεις διεφώνησαν με το νόμο και έτσι αποφάσισαν να μην τον εφαρμόσουν. Κάποιοι συνταγματολόγοι τον έκριναν αντισυνταγματικό. Γιατί τότε δεν προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Γιατί δεν άσκησαν τα μέσα που προσφέρει το Σύνταγμα;

Τρίτο, ο κ. Διαμαντής ισχυρίζεται ότι σχεδόν στο σύνολό τους καθηγητές και φοιτητές απέρριψαν το νόμο; Από που προκύπτει αυτό; Έχει στοιχεία; Γνωρίζουμε πολλούς καθηγητές και φοιτητές που υπερασπίσθηκαν το Νόμο αυτό. Ή μήπως “μετράμε” την πλειοψηφία ανάλογα με τη χρήση της βίας; Έστω όμως ότι η πλειονότητα καθηγητών και φοιτητών απορρίπτουν το νόμο. Και λοιπόν; Θεωρούμε ότι αυτοι εκπροσωπούν το “λαό” καλύτερα από τους 250 βουλευτές που ψήφισαν το νόμο; Ή “λαός” είναι κάθε φορά  η θιγόμενη ομάδα (συντεχνία) ατόμων;

Εν πάσει περιπτώσει, τα ΑΕΙ υφίστανται ελέω χρηματοδότησης των φορολογουμένων. Έχουν αυτοί λόγο (μέσω των εκπροσώπων τους) για τον τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ ή όχι; Εγώ έγινα ανεξάρτητος έναντι των γονιών μου (αυτοδιοίκητος) όταν απέκτησα δικά μου εισοδήματα και αυτοί σταμάτησαν να με χρηματοδοτούνε. Αν τα ΑΕΙ χρημοτοδοτούνταν αποκλειστικά με ιδία μέσα τότε, ναι, το Κράτος δεν θα όφειλε να έχει λόγο.

Τέταρτο, μάθαμε από τον κ. Διαμαντή ότι οι νόμοι του κοινοβουλίου δεν είναι μουσουλμανικά φιρμάνια. Δεν νομίζω ότι προσθέτει κάτι – η μεγάλη κατάκτηση του Διαφωτισμού και της γέννησης της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας ήταν, μεταξύ άλλων, η ανάδειξη του Νόμου εκπορευόμενου από τους βουλευτές/αντιπροσώπους ως της ανώτατης αρχής έναντι των δεσποτικών αποφάσεων των βασιλέων, σουλτάνων και άλλων. Κανείς δεν διαφωνεί ότι οι εξουσίες εκπορεύονται από τον λαό και ασκούνται στο όνομά του – όλα τα σύγχρονα συντάγματα αυτό ακριβώς προβλέπουν. Η λαϊκή έγκριση στην οποία αναφέρεται το κείμενο ονομάζεται “εκλογές”. Αν ο κ. Διαμαντής έχει βρει κάποιο καλύτερο τρόπο για την έκφραση αυτής της έγκρισης (εκτός των δημοψηφισμάτων) να μας το πει.

Για την τελευταία παράγραφο, πραγματικά δεν ξέρω τι να πω. Είχα την εντύπωση ότι ο νόμοι, αφού ψηφισθούν, εφαρμόζονται διότι ισχύει, μεταξύ άλλων, ο κανόνας της πλειοψηφίας. Ο κ. Διαμαντής επικαλείται πάλι τον “λαό” ωσάν οι δεκάδες χιλιάδες πολιτών που είναι οι καθηγητές και οι φοιτητές είναι περισσότεροι από τους λοιπούς πολίτες.

Εξαρτά επίσης την εφαρμογή ενός νόμου από την αίσθηση δικαίου επί αυτού! Αν δεν είναι το κοινοβούλιο και τα δικαστήρια ποιός και πώς κρίνει το δίκαιο ενός νόμου και, εν τέλει, την εφαρμογή του; Εγώ, πχ, κρίνω ως μη δίκαιο νέες γυναίκες να έχουν συνταξιοδοτηθεί στα 40 έχοντας προσφέρει ελάχιστα έναντι αυτών που ο νόμος προβλέπει ότι θα εισπράξουν. Κρίνω ως παντελώς άδικο να λειώνω στη δουλειά και το κράτος να απορροφά πάνω από το 50% του προϊόντος μου για να πληρώνονται υπεράριθμοι δημόσιοι υπάλληλοι και “μαϊμού τυφλοί”. Νομιμοποιούμαι να ασκήσω βία, να εμποδίσω τις νέες συνταξιούχους ή τους υποαπασχολούμενους ΔΥ να εισπράξουν τη σύνταξη και το μισθό τους;

Το κείμενο αυτό του κου. Διαμαντή αποτελεί επιτομή της διάβρωσης του πολιτεύματός μας, της επιβολής της μειοψηφίας έναντι της πλειοψηφίας. Αν και πανεπιστημιακός, πολύ βολικά ξεχνάει ότι η εφαρμογή του Νόμου είναι απαραίτητη όχι διότι μας υποχρεώνει αλλά κυριώς διότι μας προστατεύει. Κάθε φορά που μία μειοψηφία υποσκάπτει το Νόμο με το αζημίωτο έρχεται πιο κοντά η στγμή όπου κάποιος ή κάποιοι θα μας επιβάλλουν με βία τη θέλησή τους και θα μας αφαιρέσουν τις βασικές μας ελευθερίες.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s